Personalhandbok

Vår personalhandbok är mer än bara regler och riktlinjer – den är en guide genom vårt arbetsliv här på Midama. Den fångar vår unika kultur, där professionalism möter personlighet, och påminner oss om varför vi är stolta över att vara en del av detta team. I den digitala versionen finner du fördjupningar, uppdaterad information och utförliga beskrivningar som ständigt utvecklas med oss.

Om Midama ekonomi

Midama ekonomi kommer från en enkel idé till en blomstrande verksamhet som utför tjänster inom redovisning, löne- och personaladministration, bokslut och deklarationer. Lasse Ottosson grundande Midama Ekonomi 2004 inspirerad av sina barn Mikaela, David och Marcus (MI-DA-MA). Vad som började som ett enmansprojekt har vuxit sig till en redovisningsbyrå med 24 anställda.

Från att Lasse till en början erbjöd konsulttjänster som ekonomichef, till att vi nu har ett fullfjädrat team som hanterar bokföring, löne-, personal- och ekonomiadministration till bokslut och deklarationer. 2013 markerades en stor milstolpe då flytt till större lokaler skedde för att möta en växande efterfrågan, vi byggde ut lokalerna, ändå räckte det inte till. Vi fortsatte att växa. 2022 flyttade vi in i våra nuvarande lokaler på södra Järnvägsgatan 58 i centrala Ljusdal.

Anställning

Här finner du information om din anställning, vilka avtal gäller, vilka uppgifter är viktiga för oss att samla, hur ser vi på konkurrens och sekretess.

Samtliga anställningar omfattas av ett anställningsavtal som upprättas i samband med anställningens start. Att vara anställd hos oss innefattar en ömsesidig lojalitet- och tystnadsplikt. Tystnadsplikten innebär att varken arbetsgivare eller medarbetare medvetet får sprida information som kan skada någon utav parterna. Fullständiga anställningsvillkor finns alltid i anställningsavtalet som signeras digitalt via företagets HR-system. Vi använder oss av anställningsformerna tidsbegränsad-, prov- eller tillsvidareanställd medarbetare. Varje medarbetares aktuella anställningsform finns angivet i medarbetarens anställningsavtal.

Arbetstider

Här finns information om våra arbetstider, rutiner för tidrapportering, distansarbete och olika typer av frånvaro.

Vårt arbete innebär stor flexibilitet och samtliga medarbetare har möjlighet att i stor utsträckning påverka vilka arbetstider som passar medarbetaren bäst. För att inte flexibiliteten ska bidra till ohälsosam stress, eller kompromissa med gruppens gemenskap och kundernas förväntan ska den huvudsakliga arbetstiden vara förlagd under hela eller delas av kontorets öppettider. Arbetstiden ska alltid följa bolagets kommunikations- och tillgänglighetspolicy och i de fall medarbetare önskar förlägga en större del av sin arbetstid utanför kontorets öppettider behövs godkännande av VD. För heltidsanställd personal gäller generellt 40 timmars tid per arbetsvecka. Arbetstimmar justeras utifrån procentuell anställningsgrad.

Löner och ersättningar

Här kan du läsa om Löner och ersättningar vi sjukdom eller föräldraledighet, permission och tjänstledighet, resor, traktamenten och utlägg.

Vi följer branschens generella riktlinjer för fastställande av löner. Grundlönen är individuellt anpassad utifrån arbetsuppgifter, erfarenhet, ansvarsområde etc. Lön regleras årligen efter genomfört lönesamtal med VD och justeras i personuppgifter i företagets HR-system. Månadslön betalas ut innevarande månad, och ev. avvikelser dras den efterföljande månaden. Löneutbetalning sker den 25:e varje månad.

Arbetsmiljö

Här kan du läsa om vår ambition och vårt agerande för en god arbetsmiljö både fysiskt och digitalt.

Vår arbetsmiljö ska präglas av ett hållbart arbetsliv där vi hjälper varandra och får den stöttning vi behöver för att skapa en trygg och trivsam miljö. Vi tror på att skapa en kultur där varje individ bidrar till att skapa en fantastisk arbetsplats och uppmuntrar alla att använda vår personalhandbok som ett verktyg för att förstå våra riktlinjer och förväntningar. Genom att arbeta tillsammans kan vi säkerställa en hälsosam och produktiv arbetsmiljö för alla.

Policy och riktlinjer

Vi har en rad olika policy och riktlinjer att följa i vår verksamhet. I vårt HR-system har vi samlat våra viktigaste riktlinjer för att skapa en trygg, hållbar och framgångsrik verksamhet. Där hittar du all relevant information som hjälper dig navigera bland våra policy och riktlinjer inklusive redovisningstekniska riktlinjer, penningtvätt, gdpr, Säkerhet och sekretess, Kommunikation & tillgänglighet, diskriminering & kränkande särbehandling, Hot & våld, Alkohol och droger samt miljö- och hållbarhet